تفاوت ورد و اکسل در چیست؟

تفاوت ورد و اکسل چیست - فرق ورد و اکسل چیست - تفاوت word و excel چیست - مجتمع آموزشی گیلار رشت

تفاوت ورد و اکسل را می توان از روی ساختار و کاری که انجام می دهند، مشخص کرد. به طور کلی دو نرم افزار ورد و Excel جزو برنامه های مایکروسافت آفیس و پرطرفدارترین سیستم های موجود در ایران هستند که به وسیله کمپانی مایکروسافت ساخته شده‌ اند. از هر دو این نرم افزارها می توان برای کار با سیستم ‌عامل های ویندوز یا سایر پلتفرم‌ ها استفاده کرد؛ همچنین افراد می توانند از نسخه های آنلاین ورد و اکسل در تمامی مرورگرها استفاده کنند. آیا در مورد فرق Excel با Word چیزی می دانید؟ در چه مواقعی باید از ورد و برای چه کارهایی باید از اکسل استفاده کرد؟ با دانستن فرق بین ورد با اکسل می توانید به خوبی اسناد خودتان را ایجاد کنید یا با فونت های مناسب آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. با کمک اکسل هم می توان داده ها را در جدول هایی تنظیم کرد. ما سعی داریم در مطالب زیر به بررسی تفاوت ورد با اکسل بپردازیم.

برنامه ورد (Word) چه نوع نرم افزاری است؟

به طور کلی، ورد یک برنامه بی نظیر برای پردازش کردن کلمه‌ ها بوده و به کاربران خودش این اجازه را می‌ دهد تا اسنادشان را به‌ راحتی ایجاد کنند؛ حتی افراد می توانند فایل هایی که با این نرم افزار ساخته اند را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این نرم افزار، کار ویرایش متنی را بسیار آسان کرده است و به کاربران اجازه می‌ دهد تا بتوانند اسناد خودشان را به شکل داده‌ یا دیتاهای قابل رویت و خواندن پرینت بگیرند. در نتیجه دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید و حتی اشخاصی که در کمپانی های بزرگ مشغول به کار هستند، می توانند به راحتی از این نرم افزار استفاده کنند.

بنابراین با کمک ورد می توان اسناد را با طیف های گسترده ای از کلمات ساخت. حتی کاربران می توانند طرح یا رنگ اسنادشان را هر طوری که دوست دارند، انتخاب کنند. در نرم افزار ورد، گزینه‌ زیادی برای کار قالب بندی اسناد و فایل ها وجود دارد؛ این قابلیت می‌ تواند طراحی افراد را جذاب‌ و زیبا کند. از طرفی کاربران این امکان را دارند تا متن خودشان را با فونت دلخواه و رنگ هایی که دوست دارند، تایپ کنند.

معرفی کامل مایکروسافت Excel

برای اینکه تفاوت Excel با Word را متوجه بشویم، باید بفهمیم که اکسل چه کاربرد و خصوصیاتی دارد. این برنامه‌ بر اساس صفحه گسترده ای است که در جهت ساخت جدول، نمودار و فرمول‌ اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی برنامه اکسل در جهت انجام دادن فعالیت های ارزشمند برای شرکت ها، سازمان‌ ها، بانک ها و غیره به کار برده می شود؛ به عنوان مثال با کمک این نرم افزار می توان فهرست های هزینه‌ و درآمدها را تنظیم کرد.

حتی برای تهیه کردن فهرست مخارج یک شرکت و ارائه دادن سریع داده ها و نتایج تحلیلی هم از برنامه اکسل  استفاده می شود. به علاوه، مدیران کسب و کارهای بزرگ یا کمپانی ها برای ایجاد فایل، اسناد و همچنین ثبت کردن زمان ورود یا خروج کارمندان خودشان از این نرم افزار کمک می گیرند. پس می توان گفت که نرم افزار اکسل دارای صفحه های جدولی است و می‌ توان با رنگ‌ های متفاوت داده ها را هایلایت کرد. خصوصیات و ویژگی‌ های مهم اکسل در زیر آورده شده است.

  • فیلتر سازی محتوا
  • مرتب یا همچنین تنظیم کردن تعداد و اندازه ردیف و ستون جداول
  • انجام عملیات‌ با کمک فرمول ریاضی
  • اضافه کردن برگ به فایل

تفاوت ورد و اکسل در چیست؟

برای این که بدانیم برنامه اکسل و اکسس در زندگی روزمره ما چه کاربردی دارند، باید با تفاوت Excel و Word به خوبی آشنا باشیم. در مطالب زیر، چند مورد از تفاوت های کلیدی این دو نرم افزار آورده شده است.

  1.  مایکروسافت Word یک برنامه‌ کاربردی است که بر اساس پردازش کردن کلمات کار می کند اما اکسل یک نرم افزار با صفحات گسترده است.
  2.  کاربران می توانند جداولی که در برنامه اکسل وجود دارد را به اسناد ورد انتقال بدهند اما این امکان را ندارند که فایل‌های Word را به اکسل وارد کنند.
  3. برنامه ورد به شکلی طراحی شده که به طور خودکار این امکان را دارد تا اشتباهات گرامری یا املایی افراد را مشخص کند و این ایرادات را به صورت خطا برجسته سازد ولی درون برنامه اکسل چنین امکاناتی وجود نخواهد داشت.
  4. مهم ترین فرق بین ورد و اکسل در این است که در نرم افزار Word چند گزینه برای استفاده فرمت‌ های پیشرفته مثل WordArt قرار داده شده است، ولی گزینه‌ های مربوط به فرمت در برنامه Excel محدود خواهد بود.
  5. به طور کلی، اکسل قابلیت های پیشرفته‌ تری در جهت کپی محتوا و داده ها دارد و به همین خاطر هم می‌ تواند دیتاها را با راه های بیشتری در مقایسه با ورد کپی سازد.
  6. نرم افزار Excel به افراد اجازه می دهد تا از محاسبات و همچنین طیف وسیعی از فرمول‌ ها برای انجام کار خود استفاده کنند. ولی در برنامه ورد کاربران می‌ توانند فرمول‌ هایی که می خواهند را به شکل دستی ایجاد کنند و گزینه‌ بیشتری برای انجام دادن محاسبات خود ندارند.
  7. از مایکروسافت ورد برای ایجاد کردن فایل‌ اسنادی مثل نوشتن نامه، قصه، مقاله، و غیره استفاده می کنند ولی اکسل، به عنوان یک برنامه‌ برای ایجاد پیش نویس های اسناد به ‌کار برده می شود. یعنی برنامه اکسل به شما کمک می‌ کند تا اعداد و دیتاهای مهم را به شکل یک جدول تهیه کرده و سپس محاسبات یا سایر کارها را بر روی آن انجام بدهید؛ این موضوع بزرگ ترین فرق ورد با اکسل است.

سخن پایانی در مورد فرق ورد و اکسل

هم برنامه اکسل و هم نرم افزار ورد، قسمتی از آفیس هستند و با کمک آن ها می توان برای وارد ساختن متن یا لینک‌ ها اقدام کرد. از طرفی این برنامه ها برای فرمت بندی کردن داده‌ و دیتا دارای ابزارهای کاربردی بسیار زیادی هستند. فرق ورد و اکسل را می توان در کاری که انجام می دهند، یافت؛ از طرفی یک فرق Excel و Word در ساختار و شکل ظاهری آن ها است. با خواندن این مطلب امیدواریم شما را با تفاوت ورد و اکسل آشنا کرده باشیم.

ورد و اکسل را از کجا یاد بگیریم؟ 

در صورتیکه در استان گیلان و در شهر رشت هستید مجتمع آموزشی گیلار این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید دروس ICDL را با اساتید برتر بیاموزید.

دروس کلاس کامپیوتر در رشت :

آموزش ICDL مقدماتی و پیشرفته در رشت ، آموزش ICDL درجه دو یا آموزش ICDL مقدماتی در رشت، آموزش ICDL درجه یک یا آموزش ICDL پیشرفته در رشت، آموزش ورد در رشت، آموزش اکسل در رشت، آموزش پاور پوینت در رشت، آموزش اکسس در رشت

4.6/5 - (8 امتیاز)
اشتراک گذاری این صفحه در شبکه‌های اجتماعی:

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

shareاشتراک گذاری این مطلب

دسته بندی وبلاگ مجتمع آموزشی گیلار

آخرین مقالات