برنامه نویسی چیست و چگونه و از کجا آن را شروع کنیم و یاد بگیریم؟

برنامه نویسی چیست؟ برنامه نویس کیست - مجتمع آموزشی گیلار

زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد و هر کدام وظایف و محدوده خود را دارند. ما به شما می گوییم که برنامه نویسی چیست؟ برنامه نویس کیست و باید چه چیزهایی را بداند و چگونه یاد بگیرد که از ابتدا و به تنهایی به چنین متخصصی تبدیل شود.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی نوشتن الگوریتم هایی برای کنترل عملکرد یک کامپیوتر است. ماشین، دستورات نوشته شده با کلمات ساده را نمی فهمد. برای کنترل فناوری کامپیوتر، لازم است الگوریتم‌ها را طبق قوانین نحوی خاص بنویسید.

شخصی که این وظیفه را انجام می دهد برنامه نویس یا توسعه دهنده نامیده می شود. این الگوریتم ها را با استفاده از کدهایی که ماشین درک می کند، می سازد. سپس بررسی می کند که کد نوشته شده چگونه با دستیابی به هدف مقابله می کند. کد را اشکال زدایی می کند، خطاهای پیدا شده را برطرف می کند و خطوط غیر ضروری را حذف می کند.

برنامه نویسان قادر به ایجاد برنامه های کامپیوتری و استفاده از آنها برای حل مشکلات دنیای واقعی هستند. اینها می تواند در زمینه های مختلف، به عنوان مثال در پزشکی یا در بخش مالی کار کنند. اما بازی های ویدیویی نیز بخشی از کار برنامه نویسی است. برنامه نویسان ابتدا بررسی می کنند و نیاز به یک راه حل نرم افزاری را تشخیص می دهند. سپس آنها یک مفهوم ایجاد می کنند، نرم افزار مناسب را کدگذاری می کنند و یک مستند از خطوط کد نوشته شده خود ایجاد می کنند. هدف برنامه نویس بهبود مستمر برنامه های نرم افزاری است.

همچنین بخوانید: ICDL چیست؟ 

زبانهای برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی مجموعه ای از قوانین برای نوشتن الگوریتم های قابل خواندن توسط ماشین است. این شامل قوانین واژگانی، نحوی و معنایی برای قالب بندی کد است.

نحو یا سطح بالا یا سطح پایین است. کد نوشته شده به زبان سطح بالا عموماً برای فردی که انگلیسی صحبت می کند قابل درک است. کد سطح پایین فقط برای یک متخصص قابل درک است.

همچنین بخوانید: روش های درآمدزایی از برنامه اکسل چگونه است؟ 

همچنین بخوانید: روش های درآمدزایی از برنامه پاور پوینت چگونه است؟ 

کدام زبان برنامه نویسی را اول یاد بگیریم؟

برنامه نویسی فرآیند ایجاد برنامه (نرم افزار) است. برای این کار، برنامه نویسان کد منبع را به یکی از زبان های برنامه نویسی می نویسند. بیش از 300 زبان برنامه نویسی وجود دارد، اما برای یک حرفه موفق، می توانید ده زبان محبوب را انتخاب کنید. حتی درست تر است که ابتدا در مورد منطقه ای که در آن کار می کنید تصمیم بگیرید و تنها پس از آن به انتخاب زبان ادامه دهید.

یکی از بهترین زبان ها برای مبتدیان پایتون است. این زبان به دلیل مختصر بودن و سادگی نحو خوب است؛ زبان پایتون به طور فعال در شرکت های فناوری اطلاعات در سراسر جهان استفاده می شود.

همچنین بخوانید: آموزش پایتون در رشت را دنبال کنید.

زبان‌های محبوب دیگر جاوا و C هستند. این زبان‌ها مخصوصاً برای مبتدیان سخت‌تر هستند، اما تسلط بر آنها درک بهتری از آنچه انجام می‌دهید و آنچه در برنامه شما اتفاق می‌افتد را فراهم می‌کند. همراه با زبان پاسکال، زبان C معمولا در دانشکده های تخصصی مطالعه می شود.

استفاده از سایر زبان های برنامه نویسی به هدف فعالیت بستگی دارد. به عنوان مثال، php، جاوا، ruby ​​به عنوان زبان های سرور محبوب هستند.

پروژه های پر بار نیاز به C++ دارند. بازی ها به همین زبان نوشته می شوند. یکی دیگر از زمینه های امیدوار کننده توسعه برنامه های کاربردی برای دستگاه های تلفن همراه است. جاوا، Objective-C، Swift در این مورد استفاده می شود. هر برنامه نویس با تجربه ای چندین زبان را می داند، اما در محل کار فقط به یکی از آنها کد می نویسد.

همچنین بخوانید: تفاوت ورد و اکسل چیست؟  | تفاوت اکسل و اکسس چیست؟ 

آیا یک برنامه نویس باید ریاضی و انگلیسی بداند؟

بله. هر برنامه نویسی باید انگلیسی و ریاضیات را بداند. تمام مدارک مهم و دوره های با کیفیت به زبان انگلیسی منتشر می شود. دانش ریاضیات نه چندان قاطعانه مورد نیاز است. اما تسلط قوی در ریاضیات درک روشنی از کد ایجاد شده، آگاهی از هر مرحله را فراهم می کند و به شما امکان می دهد اثربخشی الگوریتم ها را در ذهن خود تخمین بزنید.

همچنین بخوانید: روش های درآمدزایی از برنامه ورد چگونه است؟

برای ساخت وب سایت چه زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

 طراحی وبسایت از دو بخش برنامه نویسی Frontend و برنامه نویسی Backend  تشکیل شده است .

برنامه نویس Frontend :

چنین توسعه‌دهنده‌ای، طبق تعریف، در خط مقدم قرار دارد و مسئولیت بخش بصری سایت را بر عهده دارد: شیوه‌ای که بازدیدکننده آن را می‌بیند. توسعه دهندگان Frontend اطمینان حاصل می کنند که همه عناصر گرافیکی به درستی کار می کنند.

برنامه نویسی Frontend شامل موارد زیر است :

  1. 1. آموزش HTML

اول از همه، یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند مبتدی باید به زبان نشانه‌گذاری فرامتن – HTML تسلط داشته باشد. این یک ابزار اساسی است که به شما امکان می دهد تمام عناصر اصلی را در صفحه قرار دهید، خواه عکس، جداول یا متن.

  1. 2. آموزش CSS

از نظر خارجی، یک صفحه وب نوشته شده در HTML شبیه یک سند متنی ساده خواهد بود. برای زنده کردن آن، از یک شیوه نامه آبشاری یا CSS استفاده می شود. ساختار صفحه را تغییر نمی دهد، بلکه ظاهر آن را تغییر می دهد: فونت ها، ترتیب عناصر، سایه ها و رنگ ها. به عبارت دیگر، اگر از HTML برای توصیف ساختار منطقی یک صفحه استفاده شود، CSS مسئول عناصر گرافیکی است و در یک فایل جداگانه نوشته می شود.

  1. 3. آموزش جاوا اسکریپت

در نهایت، برای اینکه عناصر وب سایت حرکت کنند و به اقدامات کاربر پاسخ دهند، توسعه دهنده کد جاوا اسکریپت را می نویسد. این به طور قابل توجهی پیچیده تر از دو مورد اول است، اما نتیجه ارزش آن را دارد: ظاهر پنجره های پاپ آپ یا کشیدن عناصر در صفحه (به عنوان مثال، مرتب سازی عکس ها در یک شبکه اجتماعی) به اسکریپت ها بستگی دارد. برخلاف CSS، کد جاوا اسکریپت در ساختار HTML تعبیه شده است، زیرا ظاهر عناصر را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بلکه بر رفتار آنها در صفحه تأثیر می گذارد.

برنامه نویس Backend:

پوسته زیبای سایت بدون پر کردن معنی ندارد: فیلم ها، لینک ها و تصاویر باید به سرور، پایگاه داده و سایر سایت های اینترنتی متصل شوند. توسعه دهندگان Backend از کار سخت افزاری و نرم افزاری سرویس مراقبت می کنند. آنها همچنین مسئول امنیت اطلاعات (محافظت در برابر هکرها) و نظارت بر بار روی سرور هستند .

برنامه نویس Backend شامل موارد زیر می باشد:

  1. 1. آموزش PHP

ابزار اصلی توسعه دهنده Backend زبان برنامه نویسی PHP است. برای پیوند دادن صفحه قابل مشاهده برای کاربر با سروری که هر گونه داده در آن ذخیره می شود، لازم است. به عنوان مثال، برای اینکه هر بار یک عکس را در یک وب سایت با استفاده از HTML آپلود نکنید، می توانید اسکریپتی را اجرا کنید که به طور خودکار یک گالری مشروط واقع در سرور را بارگیری می کند. زبان PHP کار ایجاد یک وب سایت را به قدری ساده می کند که توصیه میشود توسعه دهندگان فرانت اند نیز آن را یاد بگیرند.

  1. 2. آموزش SQL

SQL مخفف عبارت “Structured Query Language” است. برخلاف PHP که برای اتصال سایت به سرور مورد نیاز است، زبان‌های SQL به شما امکان می‌دهند خودتان پایگاه‌های داده را مدیریت کنید. اکنون بسیاری از این زبان ها وجود دارد که رایج ترین آنها MySQL، MSSQL، PostgreSQL و غیره است.

توسعه دهندگان دوره کامل به زبان های مورد نیاز برای برنامه نویسی frontend و backend مسلط هستند. آنها متخصصان جهانی هستند، اگرچه بدیهی است که عمق غوطه ور شدن آنها در یک منطقه خاص از توسعه وب کمتر از آگاهی متخصصان محدود است.

همچنین بخوانید: آموزش طراحی سایت در رشت را دنبال کنید.

برنامه نویسان چه کارهایی را انجام می دهند؟

یک مهندس نرم افزار که اغلب در زمینه توسعه نرم افزار برای اتوماسیون صنعتی استخدام می شود، معمولاً لوازم خانگی را برنامه ریزی می کند.

توسعه دهنده بازی که در ساخت بازی های رایانه ای تخصص دارد. توسعه دهندگان بازی در چرخه زندگی کامل یک بازی ویدیویی درگیر هستند: ایجاد، آزمایش، اصلاح، پشتیبانی، به روز رسانی، اصلاح و غیره.

توسعه‌دهندگان Android و iOS که بازی‌ها، نرم‌افزارها، رابط‌ها و به‌روزرسانی‌ها را برای دستگاه‌های دارای مارک Apple یا دستگاه‌های Android ایجاد می‌کنند.

برنامه نویس سیستمی که وظایفش علاوه بر توسعه ماژول های نرم افزاری و یکپارچه سازی آنها، شامل انطباق و اصلاح محصولات نرم افزاری برای یک سیستم خاص، بر اساس منطق و وظایف آن است. او همچنین می تواند پایگاه های داده را توسعه دهد و آنها را مدیریت کند.

رشته علوم داده به عنوان یک گرایش پیشرفته در زمینه برنامه نویسی محسوب می شود. این ترکیب هوش مصنوعی و داده ها، توانایی پیش بینی بر اساس داده های آماری است.

چگونه به تنهایی برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

تسلط بر برنامه نویسی تا 80 درصد مستلزم کار مستقل است. تقریباً تمام مواد لازم در اینترنت موجود است. مهمتر از همه: انگیزه. بهتر است به روشی پیچیده، به عنوان مثال، با ترکیب دوره های آنلاین و شرکت در کلاس های حضوری ، سخنرانی ها، مقالات و کتاب ها به یادگیری نزدیک شوید. در این مورد، شما نباید یک بار به چندین زبان آموزش ببینید، بهتر است از ساده ترین آنها شروع کنید.

برنامه نویسی، بر پایه این اصل بنا شده: “عمل مهمتر از تئوری است”. تسلط بر حجم زیادی از اطلاعات در زبان ها به یکباره امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین بهتر است زمان بیشتری را برای تقویت مهارت های به دست آمده اختصاص دهید.

برای یادگیری برنامه نویسی کجا برویم؟

آیا امکان یادگیری برنامه نویسی در آموزشگاه ها و یا دوره های آنلاین وجود دارد؟

می توان مهارت های اولیه برنامه نویسی را در دبیرستان و یا دانشگاه تجربه کرد اما اگر در رشته دیگری تحصیل کرده اید و به برنامه نویسی علاقه مند هستید اصلا نگران نباشید  مجتمع آموزشی گیلار به شما کمک می کند تا در محیطی آرام به یادگیری این موارد بپردازید. پس از گذراندن دوره های آموزش برنامه نویسی در رشت، برای شخص آسان تر می شود که بفهمد در توسعه حرفه ای به کدام سمت حرکت کند.

روش فرانکلین چیست و چگونه می تواند به یادگیری برنامه نویسی کمک کند؟

این روشی برای سیستم‌بندی اطلاعات از سخنرانی‌ها و آموزش‌ها است.

می توان آن را در مراحل زیر شرح داد:

کتاب بخوانید. وقتی با نمونه کدی در کتاب مواجه شدید، آن را بخوانید و یادداشت برداری کنید که ممکن است به شما در به خاطر سپردن این اطلاعات در آینده کمک کند. کتاب را ببندید.

سعی کنید کد را شماره گیری کنید و آن را تا حد امکان به کد اصلی نزدیک کنید.

کد خود را با نسخه اصلی مقایسه کنید، خطاها را برطرف کنید، مراحل را تکرار کنید تا زمانی که شروع به دریافت کد اصلی از کتاب کنید.

این روش ساده و کمی شبیه به فرآیندهای انجام شده توسط رمزگذار خودکار در یادگیری ماشینی به نظر می رسد. جوهر آن در جذب تصاویر ذهنی نهفته است: بر ایده بازنمایی ذهنی و تقلید استوار است.

سایر دروس کلاس های آموزش کامپیوتر در رشت :

آموزش ICDL مقدماتی و پیشرفته در رشت ، آموزش ICDL درجه دو یا آموزش ICDL مقدماتی در رشت، آموزش ICDL درجه یک یا آموزش ICDL پیشرفته در رشت، آموزش پاور پوینت در رشت، آموزش اکسل در رشت، آموزش ورد در رشت، آموزش اکسس در رشت

4.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک گذاری این صفحه در شبکه‌های اجتماعی:

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

shareاشتراک گذاری این مطلب

دسته بندی وبلاگ مجتمع آموزشی گیلار

آخرین مقالات