تفاوت اکسل و اکسس چیست؟

تفاوت اکسل و اکسس چیست - فرق اکسس و اکسل چیست - تفاوت access و excel چیست - مجتمع آموزشی گیلار رشت

تفاوت اکسل و اکسس در چه چیزهایی است؟ آیا شما درباره فرق Excel با Access چیزی می دانید؟ خیلی از کسانی که از نرم افزارهای آفیس استفاده می کنند، نمی دانند که فرق بین اکسل با اکسس یا شباهت آن ها در چیست. بگذارید پرونده این موضوع را برای همیشه ببندیم و به این سوال ها یک پاسخ کامل و جامع بدهیم. به طور کلی، در نرم افزار اکسل بر روی توانایی های محاسباتی تاکید بیشتری می شود؛ بنابراین می توان گفت که Excel مثل آچار فرانسه برای ما عمل می کند و ما می توانیم با کمک ابزارهای متنوع و گوناگونی که در این برنامه وجود دارد، فعالیت های محاسباتی و نوشتاری خودمان را با بهترین کیفیت انجام بدهیم.

 ولی در مورد اکسس باید بگوییم که این نرم افزار بر روی مدیریت فعالیت بانک های اطلاعاتی تمرکز بیشتری می کند؛ زیرا زمانی که چندین بانک اطلاعاتی بزرگ در کشور وجود داشته باشد، دیگر مدیریت کردن آن با نرم افزارهای اکسل کار راحتی نیست. بنابراین با کمک نرم افزارهای اکسس می توانیم اطلاعات سازمان های بزرگ را راحت تر بررسی کرده و سر و سامان بدهیم؛ به خصوص زمانی که باید در مورد پیوندهای بین بانک و سازمان های اطلاعاتی گوناگون صحبت کنیم. در ادامه مطالب به بررسی تفاوت Excel با Access می پردازیم.

در مورد نرم افزار اکسل چه می دانید؟

در برنامه اکسل از بخش هایی به نام سلول استفاده می شود که آن ها را به صورت ردیف و ستون قرار داده و سازماندهی می کنند؛ بنابراین این نوع ساختار به متخصصان در دستکاری کردن داده ها و دیتاهای مهم کمک زیادی می کند. از طرفی می توان گفت که وظیفه اصلی اکسل، مدیریت کردن کارهای محاسباتی و مالی است؛ در نتیجه کارشناسان هر جایی که به عمل محاسبات احتیاج داشته باشند، می توانند به سراغ این نرم افزار بروند. از طرفی نرم افزار اکسل در تجزیه کردن و تحلیل علمی یا آماری داده ها، کاربرد وسیع و گسترده ای دارد؛ همچنین برای برنامه‌ ریزی کردن رویدادها و غیره می توان از این برنامه استفاده کرد. در این برنامه، فرمول های استاندارد زیادی وجود دارد که افراد می توانند برای انجام محاسبات خودشان از آن ها استفاده کنند؛ به علاوه از طریق برنامه نویسی VBA، کاربران می توانند برای خودشان فرمول‌ های جدیدی را قرار بدهند. اگر بخواهیم درباره مزایا و نقاط مثبت این برنامه حرف بزنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • یادگیری راحت و کاربرد آسان
  • یک برنامه مناسب در جهت انجام تحلیل‌ های سریع
  • ایجاد کردن خروجی های دلخواه با سرعت زیاد و به سادگی
  • قدرت بالا در تحلیل داده و همچنین ارائه دادن گزارش متنوع یا بصری
  • قابلیت اتصال مستقیم به دیتابیس‌ SQL و غیره
  • قابلیت استفاده در هوش تجاری

همچنین بخوانید: ICDL چیست؟ 

معرفی کامل برنامه اکسس

اکسس یک نرم افزار دیتابیس بوده و از آن برای جمع آوری کردن، ویرایش و همچنین سازماندهی دیتاها استفاده می شود؛ بنابراین می توان گفت که این برنامه در جهت مدیریت کردن پایگاه داده‌‌ ای رابطه ای یا  Database Management System که به اختصار DBMS گفته می شود، طراحی شده است. بنابراین وقتی که کارشناسان به گزارشات زیادی احتیاج دارند، به سراغ نرم افزار اکسس می روند؛ زیرا در این برنامه می توان داده‌ ها را در جدول هایی ذخیره کرد یا به بخشی از جداول محدودیت‌ هایی داد، به عنوان مثال می توان ستون هایی را ایجاد کرد که در برخی از ستون های آن تنها نوشتن حروف الفبا یا اعداد مجاز باشد.

 بنابراین می توان گفت که نرم افزار Access مثل پایگاه های داده رابطه ای مبتنی بر جدول، فیلد و غیره است. به طور کلی نرم افزارهای Access و Excel می توانند دیتاها را مرتب یا فیلتر کنند اما اکسس این امکان را دارد که چند جدول داده رابطه ای را به طور همزمان کشیده و مدیریت کند ولی اکسل تنها با Worksheet غیر رابطه‌ ای و کار می کند. البته امروزه رابطه بین جداول‌، در ساختار نسخه‌ های جدید اکسل هم ایجاد شده است اما مهم ترین هدف این برنامه افزایش دادن سرعت و همچنین زیاد کردن قدرت محاسبات است نه ذخیره سازی داده ها؛ زیرا این کار وظیفه Access است. از مزایای استفاده از برنامه اکسس باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • بررسی ساختار داده ها و نرمال سازی آن ها در چندین جدول
  • قابلیت مقیاس پذیری
  • ایجاد گزارش هایی برای استفاده پی در پی

همچنین بخوانید: تفاوت ورد و اکسل چیست؟ 

تفاوت اکسل و اکسس چیست؟

اکسس (Access) یکی از نرم افزارهای مایکروسافت است که برای مدیریت پایگاه داده‌ها (Database) استفاده می‌شود. با استفاده از اکسس، می‌توانید داده‌های خود را به صورت سازماندهی شده و با قابلیت دسترسی برای کاربران مختلف ذخیره کرده و مدیریت کنید. اکسس برای مدیریت پایگاه داده‌های کوچک و متوسط مناسب بوده و امکاناتی برای طراحی فرم‌ها و گزارش‌ها را نیز داراست.

با استفاده از اکسس، می‌توانید به سادگی جداول (Tables)، کوئری‌ها (Queries)، فرم‌ها (Forms) و گزارش‌ها (Reports) را ایجاد کنید. جداول حاوی داده‌های مرتبط با یکدیگر هستند، کوئری‌ها برای استخراج و پردازش داده‌ها استفاده می‌شوند، فرم‌ها برای ورود و ویرایش داده‌ها به صورت گرافیکی طراحی می‌شوند و گزارش‌ها برای نمایش داده‌ها به صورت چاپی یا الکترونیکی طراحی می‌شوند.

اکسس قابلیت ساخت پایگاه داده‌های پیچیده را دارد و می‌توانید با استفاده از آن پایگاه داده‌هایی با ارتباطات پیچیده، فرمول‌های پیچیده و امکانات پیشرفته ایجاد کنید. همچنین، اکسس قابلیت اجرای پروژه‌های چندکاربره را دارد و می‌توانید از آن برای مدیریت پایگاه داده‌های در سطح سازمانی استفاده کنید.

در کل، اکسس برای مدیریت پایگاه داده‌های کوچک و متوسط با قابلیت دسترسی برای کاربران مختلف، طراحی فرم‌ها و گزارش‌ها، و اجرای پروژه‌های چندکاربره مناسب است.

اکسل (Excel) یکی از نرم‌افزارهای مایکروسافت است که برای محاسبات، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدیریت اسناد مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از اکسل، می‌توانید داده‌های خود را به صورت جدولی و با فرمول‌های مختلف محاسبه و تحلیل کنید. همچنین، اکسل امکاناتی برای طراحی چارت‌ها و گراف‌ها، ساخت فرم‌ها و گزارش‌ها را نیز داراست.

اکسل برای محاسبات سریع و مدیریت داده‌های کم حجم و دسته‌ای مناسب است. با استفاده از اکسل، می‌توانید به سادگی جداولی (Worksheet) را ایجاد کنید و داده‌های خود را درون آن‌ها وارد کنید. سپس می‌توانید با استفاده از فرمول‌ها و توابع مختلف، این داده‌ها را محاسبه و تحلیل کنید. همچنین، اکسل امکاناتی برای فیلتر کردن و مرتب سازی داده‌ها، پیوستن جداول و استفاده از قالب‌های متنوع برای نمایش داده‌ها را نیز داراست.

فرق اکسل با اکسس شامل چه مواردی می‌شود؟

اکسل (Excel) و اکسس (Access) دو نرم افزار مایکروسافت هستند که برای مدیریت داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شوند. با این حال، تفاوت‌های زیادی بین این دو نرم افزار وجود دارد. در زیر به فرق Excel با Word اشاره می‌کنیم:

  1. نوع داده: اکسل بیشتر برای محاسبات عمومی و مدیریت داده‌های کم حجم و دسته‌ای استفاده می‌شود، در حالی که اکسس برای مدیریت داده‌های پیچیده و بزرگ، مانند پایگاه داده‌ها، مناسب‌تر است.
  2. پردازش داده: در اکسل، می‌توانید داده‌ها را در صفحات کاری (worksheet) مختلف قرار دهید و از فرمول‌ها و توابع مختلف برای محاسبات استفاده کنید. اما در اکسس، داده‌ها در جداول (table) قرار داده می‌شوند و از کوئری‌ها (query) برای استخراج و پردازش داده‌ها استفاده می‌شود.
  3. امنیت: اکسس قابلیت ایجاد محدودیت‌های دسترسی برای کاربران مختلف را دارد، در حالی که در اکسل، امکان محدود کردن دسترسی به بخش‌های خاصی از فایل وجود ندارد.
  4. قابلیت گزارش‌گیری: اکسس قابلیت گزارش‌گیری و ایجاد گزارش‌های پیشرفته‌تر را نسبت به اکسل دارد.
  5. قابلیت جستجو: در اکسل، می‌توانید از فیلترها برای جستجو در داده‌ها استفاده کنید، اما در اکسس، با استفاده از کوئری‌ها می‌توانید به داده‌ها با دقت بیشتری دسترسی پیدا کنید.
  6. قابلیت چاپ: اکسل برای چاپ سند‌ها و گزارش‌ها مناسب‌تر است، در حالی که اکسس برای گزارش‌گیری و نمایش داده‌ها در قالب گزارش مناسب‌تر است.

سخن پایانی درباره اکسل و اکسس

به طور برنامه اکسل و اکسس توسط مایکروسافت ساخته شده اند و می توانند برای تجزیه کردن و تحلیل دیتاها به کار بروند. کاربران از نرم افزار اکسل برای ذخیره کردن داده و همچنین در جهت انجام بعضی از محاسبات استفاده می کنند، از طرفی اکسس نیز برای ذخیره اطلاعات به کار می رود. هر دوی این برنامه ها با داده جدولی کار می کنند اما تفاوت‌ زیادی هم بین آن ها وجود دارد. از تفاوت Excel و Access می توان به این نکته اشاره کرد که برنامه اکسل یک نرم افزار بسیار کاربردی و صفحه گسترده یا Spreadsheet بوده اما در اکسس یک Database است. همچنین ساختار توسعه این دو سیستم هم متفاوت است و اهداف متفاوتی را دنبال خواهند کرد. در نتیجه داشتن درک صحیحی از کاربرد، فرق بین اکسل و اکسس یا محدودیت‌ های آن ها باعث می شود تا به صورت صحیح ابزارهای مورد نیاز برای کار با اطلاعات خود را انتخاب کرد.

ورد و اکسل را از کجا یاد بگیریم؟ 

در صورتیکه در استان گیلان و در شهر رشت هستید مجتمع آموزشی گیلار این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید دروس ICDL را با اساتید برتر بیاموزید.

دروس کلاس کامپیوتر در رشت :

آموزش ICDL مقدماتی و پیشرفته در رشت ، آموزش ICDL درجه دو یا آموزش ICDL مقدماتی در رشت، آموزش ICDL درجه یک یا آموزش ICDL پیشرفته در رشت، آموزش ورد در رشت، آموزش اکسل در رشت، آموزش پاور پوینت در رشت، آموزش اکسس در رشت

4/5 - (6 امتیاز)
اشتراک گذاری این صفحه در شبکه‌های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

shareاشتراک گذاری این مطلب

دسته بندی وبلاگ مجتمع آموزشی گیلار

آخرین مقالات